Werkwijze
Kennismakingsgesprek
Iedere opdracht begint met een kennismakingsgesprek. Voordat ik aan de slag kan heb ik een opdrachtomschrijving nodig. Weet de opdrachtgever al wat hij wil of wil hij ontdekken wat hij wil? Sommige netelige vragen uit de conceptfase kunnen al even aan bod komen. Afhankelijk van de complexiteit van de opdracht worden één of meer correctierondes ingelast. Nadat er een scherpomlijnde opdrachtomschrijving is, spreken we die in grote lijnen door en breng ik een vrijblijvende offerte uit. Als we een ‘match’ hebben volgt de conceptfase.
Conceptfase
Verbinden
Ik bekijk de input van mijn opdrachtgevers door de bril van de doelgroep. Is de informatie gebruikersvriendelijk? Met een frisse blik analyseer ik de boodschap. Is die duidelijk genoeg? In deze fase stel ik vragen voor zover ik die nog niet gesteld heb… Is er geen sprake van tunnelvisie? Klopt het beeld dat je als opdrachtgever van jezelf hebt? Is het juiste medium gekozen? Zodat we samen ontdekken waar er kansen liggen. Indien nodig volgt er een aangepaste opdrachtomschrijving en offerte.
Verbeelden
Ik sla aan het visualiseren! Achter de computer, op de fiets, tijdens de afwas…
Welk argument leent zich het beste om te verleiden, intrigeren, inspireren? Welke tone of voice past bij mijn opdrachtgever? En bij welke beelden voelt de doelgroep zich het meest aangesproken?
Zodat zowel de zender als de ontvanger zich instinctief zullen herkennen in mijn ontwerp.
Structureren
Ik maak de informatie leesbaar en toegankelijk. Ik breng accenten aan in de lay-out en typografie. Zodat de lezer geprikkeld wordt én op een logische manier door de informatie wordt geleid.
Opvallen
Op basis van mijn ervaring weet ik wanneer ik binnen de lijntjes moet kleuren en buiten de lijntjes kan kleuren. Ik zoek graag de grenzen samen met een opdrachtgever op. Want hij moet zich onderscheiden van de concurrent, maar het grafische product moet ook aansluiten bij het verwachtingspatroon van zijn publiek.
Na de conceptfase presenteer ik het conceptontwerp. We bespreken het. Zo nodig pas ik het ontwerp aan. In deze fase worden alle belangrijke keuzes omtrent het ontwerp vastgelegd. Zodat we in de realisatiefase niet voor verrassingen komen te staan.
Realisatiefase
Het ontwerp wordt gerealiseerd. In deze fase krijgt de opdrachtgever de mogelijkheid om alles goed na te lezen en te corrigeren voordat we het project definitief afronden. Gaat het om een boek, dan worden alle pagina’s volgens het conceptontwerp opgemaakt en aan een drukkerij aangeleverd. Gaat het om een website of app, dan instrueer ik de website- of app developers en lever ik de benodigde bestanden aan.